Wednesday, June 6, 2007

Kelopak mata bergerak-gerak



2 3 hari nih kelopak mata aku asyik bergerak-gerak. kalau orang tua-tua kata tuh tandanya ada orang nak mati. kalau yang bergerak tuh kelopak mata kanan, ada sedara belah ayah yang meninggal , kalau belah kiri , ada sedara belah mak pulak yang meninggal.

Curious pulak. jadi nak tahu apa masalah ini berdasarkan permahaman saitifik.
hasilnya yang aku dapat dari sini http://www.blogd.com/archives/000253.html

Terdapat beberapa info yang menarik . Nama saintifik utk penyakit nih adalah "myokymia".
Mengikut kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Ia amat berkait rapat dengan stress , fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Ada pulak orang kata , symptom nih sebab kurang vitamin . mungkin juga. tapi setakat nih effect sebab symptom nih tak teruk sangat kecuali menyusahkan pasal mata asyik bergerak jer.
Aku tak minum kopi sangat, jadi aku rasa sebab2 penyakit nih terjadi kat aku pasal stress dan kurang tidur. Aku bukan stress sangat tapi ada masanya kita tak sedar diri kita stress. Cik Nora selalu cakap aku stress , tapi aku rasa biasa jer hehehe. yer ah.. kau rasa kau rileks jer. tapi badan kau tak.

Kesimpulannya , ubat penyakit ini ialah : berhenti buat kerja dan pergi tidur!!!!! hehehehe

5 comments:

afiq said...

ya allah... aku dah takut dah.. sebab mate belah kiri nih memang x benti begerak satu hari.. kejap2 die gerak.
owh dan yer. aku kurang tidur. dan stress..


:)

angah said...

interesting fact.. thank you... kelopak bawah mata sebelah kanan saya asyik bergerak for almost 3 minggu. sungguh tak selesa dan x boleh buat kerja. :(

dwigalax said...

ah sodara mang benar....
saye pun juga lagi stress pantesan yah kelopak ni mata kiri gerak2 je dr pagi tadi..
oh i agree aku mg gi strees mikirin ujian ......

Anonymous said...

Hey there! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and
starting a new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on.
You have done a marvellous job!

Feel free to surf to my page ... eurohound is loyal loving

Anonymous said...

Wonderful article! This is the kind of information that are meant to be
shared across the internet. Shame on Google for now not positioning this submit higher!
Come on over and talk over with my website . Thank you =)

Here is my blog post heart rate monitor